0

Met vakkundige precisie en met Evert van der Ploeg en Feike Brouwer aan het roer is de 140 ton wegende deur met een afmeting van 23,4 x 8,4 x 1,77 meter in het dok gehesen. Deze deur wordt een meter of zes onder water geplaatst. Middels een kraanschip, 2 mobiele kranen van 160 ton en een duikploeg werd de deur op de taatspen (de pen waarop de deur draait) gemanoeuvreerd, onder water gemonteerd en in de halsbeugel geplaatst. Een unieke draaiconstructie waarmee de dokdeur bediend kan worden. De deur kan handmatig worden geopend met een lier, waarna het dok zich in minder dan vier uur vult met 15.000.000 liter water. Zowel bij de productie als bij de plaatsing van de deur ging het om een nauwkeurigheid van millimeters om het geheel waterdicht te maken. Daarom zijn zowel productie als plaatsing volledig in 3D uitgeëngineerd en is er samen met alle partijen een aantal raakvlakkensessies gehouden. Met de integrale scope die daardoor ontstaan is, kon de deur succesvol worden geplaatst.

Dit soort projecten kun je natuurlijk niet alleen doen. Samen met Ingenieursbureau Boorsma, staalbouw Nauta (GB Steel Group), BDM digitaal meten, HEBO Maritiemservice, De Boer & De Groot civiele werken, KTF Harlingen en Duikbedrijf Bonsink hebben we een knap technisch staaltje geleverd. Iedereen was – om in scheepvaarttermen te blijven – in zijn sas met het eindresultaat. De rendering is afkomstig van Bloxz.