Heer en meester op de bouw

Een schoolvoorbeeld van zowel nieuwbouw als verbouw

Het is eigenlijk een mix van verschillende projecten door elkaar. In Uithuizen wordt er gewerkt aan een nieuw schoolgebouw, de verbouwing van het bestaande gebouw en aan een naadloze aansluiting tussen beide delen van het Hogeland College. Het uiteindelijke ontwerp waar deze elementen samenkomen ziet er verbluffend uit. Er speelt alleen één ding. Uitvoerder Aize Vonk: ‘’De komende weken zijn we afhankelijk van het weer.’’

Dat heeft te maken met de buitenste schil van de nieuwbouw. De buitenmuren. In het ontwerp is gekozen om geen gebruik te maken van klassieke metselstenen, maar van steenstrips. Dit is een fraai uitziende manier om de gevel af te werken met een extra handige bijkomstigheid in dit geval. Aize: ‘’Deze steenstrips worden aan de buitenkant geplakt met kit. Dat betekent dat je de steenstrips in dit geval niet hoeft te voegen. In dit gebied is dat mooi meegenomen, aangezien je dus ook niet te maken zal krijgen met scheuren wanneer er een aardbeving zou plaatsvinden.’’

Maar wat heeft dit te maken met het weer? Aize legt uit: ‘’We willen graag de nieuwbouw lucht- en waterdicht maken. De dakdekkers komen daarom op korte termijn het dak afmaken. Maar de kit die we gebruiken voor de steenstrips op de muur, is niet bewerkbaar als het te koud is. Als ik naar de weersverwachtingen kijk voor de komende weken spant het er een beetje om. De verwachtingstemperatuur schommelt rond het punt waarop we de kit niet kunnen gebruiken namelijk.’’

Oud en nieuw

Hoewel de leslokalen tijdelijk zijn gesloten, wordt er volop geleerd op de bouwplaats. Daarmee doelt de uitvoerder niet op het enige praktijklokaal waar op dit moment nog leerlingen lopen. Er lopen namelijk genoeg leerling timmermannen rondt op deze locatie de kneepjes van het vak leren. Ook probeert Jorritsma zoveel mogelijk leerlingen van het Hogeland College mee te laten participeren in de ontwikkeling van hun eigen schoolgebouw. Maar bovenal wordt er door iedereen geleerd om oplossingsgericht te denken, als de praktijk net iets anders is dan wat er op papier is bedacht.

‘’Het is vaak heel makkelijk te bedenken.’’ zegt Aize tot slot. ‘’Maar realiseer je wel dat deze nieuwbouw een uitbreiding is van de vleugel die tien jaar geleden is ontwikkeld. Omdat je niet wil zien dat het ene gedeelte veel nieuwer en moderner is dan het andere, moeten deze twee delen naadloos op elkaar aansluiten. Als dan blijkt dat bepaalde delen net een paar centimeter verschillen in vergelijking met wat op papier staat, dan moet je direct bedenken hoe je dit gaat oplossen. Soms moet je improviseren.’’

Desondanks blijft Aize erg positief. ‘’Zo groot zijn die verschillen gelukkig nou ook weer niet. Het zit hem in de details. Maar omdat we als Jorritsma zijnde erg kritisch zijn ingesteld, willen we ook in de details het beste en mooiste resultaat behalen.’’ Met andere woorden, Jorritsma gaat uitsluitend voor een perfect rapportcijfer. Voor zowel onszelf als voor de leerlingen die straks gebruik gaan maken van dit nieuwe schoolgebouw. Want dat volgend schooljaar deze jongeren terecht komen in een moderne en inspiratievolle omgeving waar ze zichzelf verder kunnen ontwikkelen, daar twijfelt niemand aan in Uithuizen.