Onze Sagrada Familia

Bij service- en onderhoudsopdrachten wordt het hoofdkantoor gebruikt als bouwkeet

Bij Jorritsma Bouw is er één project zonder duidelijke einddatum, net als de wereldberoemde Sagrada Familia in Barcelona. Met een hecht team wordt elke dag gewerkt aan onze service- en onderhoudsopdrachten. Eigenlijk zijn deze opdrachten samen één groot project waarbij het bouwterrein over heel Noord-Nederland reikt en waar de keet van uitvoerder Arjen Swart het hoofdkantoor in Bolsward is. ‘’Hier krijgen mijn mensen en ikzelf de meeste energie van.’’

Het maken van een afspraak met Arjen bleek achteraf nog niet zo’n makkelijke opgave. Niet omdat hij het te druk heeft of geen behoefte heeft om zijn verhaal te delen. In tegendeel zelfs. Het is voor hem alleen heel lastig in te schatten wanneer en op welke locatie hij aanwezig zal zijn. ‘’Ik weet uiteraard wat er allemaal loopt en hoe de planning eruitziet. Maar het gaat allemaal zo snel, dat dit soort afspraken maken soms wat moeilijk is.’’

We treffen hem daarom in een te renoveren huurwoning in Oudeschoot. Aan deze woning moet namelijk de komende tijd nog veel tijd en energie worden besteed. ‘’Dit noem ik een flinke jongen, maar niet iets uitzonderlijks. Deze bewoner heeft hier misschien 40, of wel 50, jaar gewoond. Ik wil niet zeggen dat de tijd heeft stil gestaan, maar alles in dit huis is wel gedateerd. Aan ons om het weer op te knappen en een toekomstbestendige woning te realiseren.’’

Deze woning in Oudeschoot is slechts één van de vele verbouwingen die simultaan lopen binnen hetzelfde projectteam. Swart en zijn mannen werken al jaren samen en bovendien ook nog voor dezelfde opdrachtgever. Dit zorgt ervoor dat hij precies weet wat hij met iedereen kan afspreken. ‘’Voordat we aan de slag gaan, loop ik met de opdrachtgever door het huis om een opnamestaat te maken. Omdat we zo goed zijn georganiseerd, en ik weet welke verwachtingen de opdrachtgever heeft, kan ik een goede inschatting maken wat er moet gebeuren en wanneer we kunnen opleveren. Wij hebben daardoor nooit een opleverdatum hoeven verschuiven. We weten wat we moeten doen en wat we kunnen bieden en scheppen altijd een realistisch beeld richting alle partijen.’’

 

Volledig ontzorgen

We rijden gezamenlijk richting Sneek. Daar wordt eenzelfde soort woning opgeknapt en voorzien van een nieuwe keuken, badkamer en tuin. Hoe deze eruit moet komen te zien, welke materialen er gebruikt worden en hoelang de verbouwing gaat duren is dus in een voorstadium met de opdrachtgever kortgesloten. Daarna krijgt het team het vertrouwen en vrijheid om aan de slag te gaan. Arjen: ‘’Ik hou ervan om de opdrachtgever zoveel mogelijk te ontzorgen. Ze leggen bij ons een vraag neer en wij willen er alles aan doen het gevoel te geven dat het goed komt. Belangrijk uitgangspunt: ik wil hier dezelfde kwaliteit leveren zoals ik het zelf thuis ook zou willen hebben.’’

Het vertrouwen en de vrijheid die hij ervaart vanuit de opdrachtgever neemt hij daarom ook niet voor lief. Bij dit project gaat hij daarom nog een stapje verder dan gebruikelijk. ‘’Ook de voor- en achtertuin moeten helemaal kaal worden gemaakt.’’ Zegt hij terwijl hij kijkt naar een metershoge dennenboom die zelfs boven het huis uitstijgt. ‘’Tsja, dan moeten we deze dus ook gaan verwijderen. Ik regel de vergunningen, heb contact met de buren en laat in alles wat ik doe merken dat ik het aanspreekpunt ben als er vragen, onduidelijkheden of klachten zijn. Iedereen die ook maar iets te maken heeft met de verbouwing moet naar mij komen en niet bij de opdrachtgever.’’

Constante veranderingen

Met een sterk team, goed contact met de opdrachtgever en vaste onderaannemers en leveranciers kan Jorritsma die kwaliteit leveren die wij ook thuis graag zouden willen hebben. Maar net als bij de ontwikkeling van Sagrada Familia heeft dit projectteam te maken met constante veranderingen. Nieuwe bouwtechnieken, stijlkeuzes en eisen aan isolatie en comfort zorgen voor de nodige variatie door de jaren heen. Dit maakt dat het werk blijft verrassen en zeker nooit saai is. ‘’En als ik dan de opdrachtgever kan mededelen dat er weer een project gelukt is, dan krijg ik daar zelf ook een super goed gevoel van.’’