Poiesz Joure, van traditie naar innovatie

Cor Poelstra werkt ongestoord aan één van zijn laatste kunstjes

‘’Waarom willen jullie wat van mij weten? Ik ben toch niet interessant genoeg? Je kan beter één van die jonge jongens vragen.’’ Bij de Poiesz supermarkt in Joure worden we opgewacht d­­oor uitvoerder Cor. Hoewel zijn woorden misschien wat bescheiden klinken, begroet hij ons met een grote, warme glimlach en een stevige handdruk. Al 40 jaar werkt hij bij Jorritsma, maar na de bouwvak wil hij het stokje graag overdragen aan de volgende generatie.

Na een bakje koffie begint Cor te vertellen over zijn loopbaan. ‘’Ik vind Jorritsma oprecht een fijne werkgever. Het voelt namelijk nog steeds als een hecht familiebedrijf, ondanks dat we zo’n groei hebben doorgemaakt de afgelopen jaren. Natuurlijk verandert de bedrijfscultuur ook als de omvang steeds groter en groter wordt, maar ik voel mij er nog steeds thuis. En zelfs met mijn jarenlange ervaring in het vak kom ik dingen tegen op de bouw die mij blijven verrassen. Het is voor mij persoonlijk de eerste supermarkt die ik verbouw, dus dat is sowieso al bijzonder. Maar dat gaat eigenlijk wel soepel vind ik zelf. Ik heb fijn contact met de filiaalmanager en het winkelend publiek. Het is echt anders dan anders.’’

Extra ruimte

Veranderingen en moderniseren blijken de grote thema’s van het gesprek. Zijn tijdelijke kantoor kijkt uit op de hoofdingang van de Poiesz. Deze supermarktketen is 100 jaar geleden begonnen als klein winkeltje in Sneek en is door de jaren heen uitgegroeid tot een grote speler in Noord-Nederland. Een eeuw na de opening van hun eerste locatie, is Poiesz nu bezig met het doorvoeren van de nieuwe winkelformule in al hun bestaande filialen.

Cor: ‘’Ook dit Poiesz filiaal wordt dus anders dan wat ze hier gewend zijn. Door het succes van dit filiaal moet er extra ruimte worden gerealiseerd. Dat doen we door een stuk aan te bouwen en de cafetaria die is aangesloten een paar meter te verschuiven. Ook krijgt de winkel een punt dak, waardoor er ook boven op de winkel extra ruimte ontstaat. In de punt, die boven de deur uitkomt, realiseren we de personeelskantine. Die hebben dus straks een mooi uitzicht en het scheelt op de begane grond een hoop extra ruimte.’’

Nieuwe formule

Maar ook de binnenkant krijgt een flinke opknapbeurt. Letterlijk alles wordt aangepakt. Nieuwe tegels, nieuwe stellingen en zelfs een gehele nieuwe indeling. Wanneer dit gaat gebeuren zal de winkel ook enkele weken dicht moeten. Deze periode wil Cor zo kort mogelijk houden, dus in deze tijd moet er hard gewerkt worden om alles voor elkaar te krijgen.

Het sleutelwoord hierbij is volgens Cor ‘communicatie’. ‘’We hebben in dit geval met heel veel verschillende partijen te maken. De opdrachtgever natuurlijk, het reguliere personeel van Poiesz, het winkelpubliek, de mensen die werken bij de cafetaria en ga zo maar door. Maar daarnaast werkt Poiesz samen met vaste partners die voor alle filialen de binnenkant verzorgen. Er is dus een bedrijf dat de stellingen bouwt en inricht, een bedrijf die voor alle winkels de elektra verzorgt en zo heb je voor elke taak een vaste partner. Deze mensen kende ik aan de start van dit project nog niet, maar het zijn wel sleutelfiguren waar we goed mee moeten communiceren. Het laatste wat je tijdens deze weken wil, is dat we elkaar in de weg lopen. Dat kost kostbare tijd en kan irritatie opleveren. We proberen daarom nu al goede afspraken te maken voor als het straks aan de binnenkant losgaat. Voor alsnog loopt dit allemaal vrij soepel, dus ik verwacht dat het allemaal wel goed komt.’’