Projecten

Groot onderhoud 56 woningen, Drachten

Opdrachtgever: WoonFriesland

Als onderhoudspartner van WoonFriesland verkregen we de opdracht voor groot onderhoud aan 56 woningen in Drachten. Het feit dat we eerdere projecten voor WoonFriesland naar tevredenheid realiseerden, sprak in ons voordeel. Bij dit project had de communicatie met bewoners onze aandacht; er komt veel op hen af. In de voorbereiding zijn we bij bewoners op bezoek geweest om warme opnames te maken. Dit om te bepalen bij hoeveel woningen de keuken, douche en het toilet vervangen moesten worden.

Deze gestandaardiseerde werkmethode heeft als voordeel dat een opdrachtgever weet wat de bouwkosten zijn en dat bewoners weten welke werkzaamheden wij gaan uitvoeren in hun woning. Naast de werkzaamheden aan keuken en sanitaire ruimtes hebben we ook de beganegrondvloeren geïsoleerd en de woningen voorzien van  nieuwe isolerende beglazing. We hebben een CO2-gestuurde mechanische ventilatiebox geplaatst. Deze peilt door middel van sensoren automatisch het CO2-gehalte in de lucht en zorgt voor een prettig leefklimaat.

Informatie en communicatie
WoonFriesland heeft na de opnames een informatieavond voor de bewoners georganiseerd. Samen met de wooncorporatie hebben we de bewoners op de hoogte gesteld van de werkzaamheden aan hun huis. Zij konden bovendien hun keuze maken voor de keukens en tegels. Iedereen kreeg de informatie ook op papier mee, zodat bewoners thuis nog eens rustig konden nalezen wat er in hun woning ging gebeuren en hoeveel tijd dat in beslag zou nemen. Minimaal een week voor aanvang van de werkzaamheden gingen we bij ze op bezoek om de plannen nog eens goed door te spreken. Soms moesten we werkzaamheden uitvoeren op plekken waar zwaar meubilair stond. Daarom bespraken we ook altijd of bewoners hulp nodig hadden bij het verplaatsen van spullen.

Te gast zijn
Wij zijn altijd te gast in het huis van iemand anders, daarom nemen wij extra maatregelen. We werken stofarm en laten de woningen schoon achter. Materialen hebben we per woning laten aanvoeren wanneer deze daadwerkelijk nodig waren, zodat we weinig opslagruimte nodig hadden. Bij het vervangen van het toilet zorgden we ervoor dat bewoners hier ’s avonds weer gebruik van konden maken. Tussentijds waren er voor bewoners tijdelijke douche- en toiletvoorzieningen aanwezig.

Onze aanpak leverde naast tevreden bewoners ook een tevreden opdrachtgever op. Evenals WoonFriesland kijken wij met een goed gevoel terug op dit bijzondere project.