60 NOM-ready
woningen, Sneek

Elkien
Sneek
Gereed
2017

Bewonerscommunicatie

We vinden het belangrijk dat de bewoners goed worden geïnformeerd. Daarom nemen we ze in samenwerking met Elkien zoveel mogelijk mee in het bouwproces. Zo zijn de bewoners in een vroeg stadium op de hoogte van de plannen. Ze worden met raad en daad bijgestaan door onze bewonersconsulente.

Volgens de regels kan een grootonderhoudsproject pas van start gaan als 70% van de bewoners akkoord gaat met het voorgestelde plan. We hebben de plannen gepresenteerd aan de bewoners van de galerijflats. Ook is er een klankbordcommissie samengesteld die bijdraagt aan de verdere ontwikkeling van het plan. Deze commissie bestaat uit de bewoners en een vertegenwoordiger van het huurdersplatform. We kunnen met trots zeggen dat we op bijna 100% deelname zitten. Na de bouwvak beginnen we met de werkzaamheden.

Proefwoning

We hebben besloten om voor dit project een proefwoning op te zetten. In deze volledig uitgewerkte woning laten we bijvoorbeeld zien welke installaties worden geplaatst en hoe de bediening werkt. De bewoners krijgen zo een gedetailleerde indruk van wat we gaan doen met hun woning. Zo weten ze waar de wijzigingen zitten ten opzichte van hun huidige woning  en wat voor overlast ze hierbij kunnen verwachten.

NOM-ready

Het project is volledig geëngineerd als NOM (Nul-op-de-meter) waardoor het in de toekomst relatief eenvoudig is om de cv-ketels te vervangen door warmtepompen. We maken de gevels en het dak klaar voor zonnepanelen zodat deze in een later stadium makkelijk te plaatsen zijn. De schil van de flats wordt geïsoleerd en er komt isolerende beglazing in. De gevels worden afgewerkt met steenstrips. Daarnaast voorzien we de woningen van een nieuw ventilatiesysteem en vervangen we alle kozijnen voor kunststof kozijnen. Waar nodig vervangen we douches en wc’s. Omdat alle installaties in de bestaande plattegronden zijn ingepast, verandert er voor de bewoners qua indeling niets aan de woningen.

Efficiënt werken

We hanteren een LEAN-werkwijze, waarbij we onze werkprocessen zodanig inrichten dat we het project met zo weinig mogelijk verkwisting en in een strakke planning kunnen realiseren. Met onze co-makers stemmen we tijdens de frequente planningsoverleggen alle bouwactiviteiten zorgvuldig af. We ondersteunen elkaar waar nodig en zorgen zo voor een efficiënte manier van werken. In totaal werken we twaalf dagen aan een woning. We starten elke dag met een nieuwe woning. Na de sloopwerkzaamheden voorzien we de keukens van nieuwe tegels, frontjes en een nieuw werkblad. In douche en toilet komen nieuw sanitair en zo nodig nieuwe tegels. Ten slotte vervangen we de kozijnen door kunststofkozijnen met dubbele beglazing.

Woongenotindex

Tijdens de opnames hebben we de huurder centraal gesteld, we hebben bewoners gevraagd wat ze belangrijk vinden; wat vinden ze goed aan hun woning, en wat vinden ze minder prettig? Daar kwamen punten uit, die we tijdens de werkzaamheden meteen aan kunnen pakken. Zoals het vervangen van hang- en sluitwerk om het gevoel van veiligheid te vergroten. Ook de energiezuinigheid en tochtdichtheid werden als ‘slecht’ ervaren; het hele project is erop toegespitst om daar verbetering in te brengen. Men noemde ook de geluidsisolatie, die te wensen overliet. Aan de hand van deze woongenotindex kunnen we goed inspelen op een aantal wensen van de bewoners.

Vierseizoenenbalkons

De galerijwoningen hebben allemaal een balkon, voor de bewoners erg belangrijk voor hun wooncomfort. Om het gebouw goed te isoleren, worden deze balkons wel dichtgezet. Door het toepassen van grote openslaande ramen kunnen de bewoners ’s zomers nog wel lekker van het zonnetje genieten. Met als bijkomend voordeel dat ze ook ’s winters van hun ‘vierseizoenenbalkon’ gebruik kunnen maken.

Tevreden bewoners

In de ketensamenwerking met Elkien transformeert Jorritsma Bouw zestig galerijwoningen in Sneek tot NOM-ready. Daarnaast worden ook werkzaamheden in het kader van groot onderhoud uitgevoerd. Bewoners verblijven tijdens de werkzaamheden in hun woningen. We beperken zoveel mogelijk de overlast en besteden veel aandacht aan de bewonerscommunicatie. Dat onze inspanningen niet tevergeefs zijn, blijkt uit de reactie van twee tevreden bewoners.

“Antwoord op al mijn vragen”
De woning van heeft nu een vierseizoenenbalkon. De kozijnen van haar woning zijn vervangen en binnen zijn nog enkele aanpassingen gedaan, waaronder vervanging van douche en toilet. “Het is gewoon geweldig, ik ben heel blij!” Ze is vooral erg blij met haar nieuwe balkon: “Geluiden van buiten hoor je helemaal niet meer, en het comfort is echt super. Eigenlijk heb ik er een extra ruimte bij gekregen.” De werkzaamheden in haar huis zijn netjes en volgens afspraak verlopen, de informatievoorziening was heel goed. “Ze hadden antwoord op al mijn vragen. Foppe (de uitvoerder) is echt een topman!

Nachtelijke voorzieningen
Voor de bewoners was een unit geplaatst met sanitaire voorzieningen. Mevrouw heeft daar gedurende twee weken gebruik van gemaakt. Over haar eigen nieuwe badkamer niets dan lof: “Ik ben dik tevreden, een dikke 10!” En het feit dat we als aannemer hadden nagedacht over een voorziening voor ’s nachts… “Zo’n kleine pottie pottie was ideaal!”

Klankbordgroep
Mevrouw vindt dat er netjes is gewerkt. Wat ze écht mooi vindt, is de gele kleur die is gebruikt voor de nieuwe voordeur. “Ik had al een mooi paleis, maar nou is het een extra mooi paleis.” Hoewel ze goed geïnformeerd werd over de werkzaamheden, moest ze wel even omschakelen. “Maar als je het resultaat ziet, is het wel de moeite waard, dan heeft niemand het recht om te zeuren.”  Ze is ook lid van de klankbordgroep waar alle onderwerpen ook op de agenda staat. De groep komt vanaf het begin van het project om de zes weken bijeen om mee te denken over de werkzaamheden. Vanuit elk van de vijf flats is er een vertegenwoordiger, evenals vanuit Elkien en Jorritsma Bouw.

Gratis oordoppen
Een andere bewoner geeft een als eindcijfer een mooie 8, “Lof, een dikke voldoende!” Hij ondervond wel wat hinder van het lawaai tijdens het boren en schroeven, maar daar had de uitvoerder wel een oplossing voor: “Ik kreeg oordoppen, en dat werkte prima.” Hij is tevreden over de manier waarop de communicatie is verlopen.

Binnen een dag
In zijn woning werden de kozijnen binnen een dag vervangen, en er is dertien centimeter isolatie aangebracht. “Ik merk nu al dat het warmer wordt.” Het vierseizoenenbalkon is “het mooiste wat is gebeurd. Plus de wc, met die vrije vloer kun je zo even met een wissertje erlangs.” Binnen drie dagen kon hij weer gebruik maken van zijn eigen toilet; in die periode kon hij naar de sanitaire units die we voor de deur hadden geplaatst. Meneer kon wel thuis douchen, want zijn douche was twee jaar geleden al aangepast. Er zijn wel nieuwe tegels in gekomen. “Het tegelwerk, inclusief de vloer, was binnen een dag klaar. Heel knap!”